Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Betalingscondities inrichten

Bepaal hoe en wanneer facturen betaald worden. Automatisch of op rekening, met of zonder betalingskorting

In het onderdeel Inrichting > Betalingscondities leg je vast onder welke voorwaarden klanten en leveranciers hun facturen moeten betalen. Dit zorgt voor duidelijke betaalinstructies op verkoop- en inkoopfacturen en helpt je sneller te incasseren of aan te manen.

Wat kun je met dit onderdeel doen?

  • Betalingscondities aanmaken en bewerken
    Zoals “14 dagen netto” of “30 dagen automatische incasso”.

  • Betalingstermijnen instellen
    Je bepaalt of de termijn bijvoorbeeld 14 of 30 dagen is, en of deze direct ingaat of na het einde van de maand.

  • Betalingsmethode kiezen
    Kies tussen:

    • Betalen op rekening

    • Automatische incasso, inclusief type incassomachtiging (zoals SEPA doorlopende machtiging)

  • Instellingen voor Tijdige Betaling gebruiken
    Stimuleer klanten om eerder te betalen:

    • Activeer betalingskorting of kredietbeperking

    • Stel kortingspercentage en termijn in (bijv. 2% bij betaling binnen 7 dagen)

  • Koppeling met grootboekrekeningen beheren
    Bepaal voor elk btw-tarief welke rekening wordt gebruikt voor het boeken van betalingskortingen of -toeslagen.

Let op: deze instellingen zijn alleen van toepassing op verkoopfacturen die in Minox worden aangemaakt.